Jak wybierać powierzchnie biurowe?

pod krawatemWybór powierzchni biurowej jest ważnym krokiem w kształtowaniu pozytywnego wizerunku prowadzonego przez siebie biznesu, zatem decyzja o tym, gdzie będzie zlokalizowana firma powinna być bardzo dokładnie przemyślana. Choć współcześnie deweloperzy oferują nam dostęp do najnowocześniejszych inwestycji, nie każda z nich nadaje się do tego, aby wybrać właśnie ją. Od czego zatem może być uzależniona selekcja dostępnych ofert i na jakie czynniki zwracać uwagę w pierwszej kolejności? Najważniejsza jest oczywiście skrupulatna analiza kosztorysu, ponieważ biurowiec powinien nam odpowiadać nie tylko pod względem technicznym, ale także finansowym. W przypadku największych polskich miast oraz ich ścisłych centrów problemem – szczególnie dla niewielkich przedsiębiorców – może okazać się wyjątkowo wysoki czynsz, czasami znacznie przekraczający dochody firmy. Z tego też powodu wielu właścicieli stara się wyszukiwać najlepszych alternatyw, na przykład w postaci nowych biurowców budowanych w dobrych lokalizacjach, jednak w oddaleniu od ścisłego centrum.

Jeszcze jakiś czas temu taka decyzja mogła być jednoznaczna z narażeniem się na utratę potencjalnych klientów, jednak dzisiaj, kiedy tak wiele dzielnic zaczyna się rozbudowywać a w miastach powstają kolejne sieci komunikacyjne, niezależnie od tego w jakiej części aglomeracji obecnie się znajdujemy, nie powinniśmy mieć najmniejszego problemu z dotarciem dokładnie tam, gdzie chcemy. Jest to o tyle ważne, że w przypadku wielu przedsiębiorstw klienci pochodzą spoza dużego miasta. Nie znając go mogliby mieć trudności z dotarciem chociażby na spotkanie. Dzisiaj nie ma już z tym jednak większych problemów. Dobrze przyjrzeć się także konkretnym deweloperom, ponieważ nie zawsze okazuje się, że udostępniane przez nich dane są kompletne. Chcąc zwiększać własną konkurencyjność rynkową czasami nie pozwalają na porównanie ofert w sposób obiektywny. Dobrze więc wybierać tylko takie obiekty, które zostały stworzone przez solidnych inwestorów, jak chociażby wzbogacający poznański budynek – nowoczesna powierzchnia, dopasowana do różnorodnych potrzeb i rozmaitych gustów. Zdarzyć się może, że podana przez zarządcę stawka czynszowa nie oddaje w rzeczywistości faktycznych kosztów, jakie przedsiębiorca będzie musiał regularnie uiszczać. Lokale o niskich cenach w rzeczywistości mogą okazać się droższe od standardowych rozwiązań, dlatego też przed sporządzaniem umowy dobrze jest precyzyjnie przeliczyć wysokość opłat eksploatacyjnych odwołujących się do stanu technicznego i powierzchni użytkowej.

duże miastoMoże się okazać, że lokal będzie wymagał dokładnego przeglądu instalacji czy też przeprowadzenia prac remontowych, które będą wykonywane na koszt najemcy, dlatego też jeżeli zależy nam na ustrzeżeniu się przed dodatkowych wydawaniem pieniędzy na biuro, które nie będzie do nas w rzeczywistości należało, powinniśmy dobrze przemyśleć możliwości swoje oraz własnej działalności. Może się okazać, że nawet wyjątkowo komfortowy obiekt będzie oparty na sieci zależności pomiędzy skomplikowanymi umowami, czynszami, mało korzystnymi zobowiązaniami i wieloma innymi aspektami, o których zwykle nie myśli się podczas podpisywania umowy najmu. Jeżeli w obiekcie deweloperzy ustalają opłaty dzielone na poszczególnych najemców, może się okazać, że ich faktyczny stan nie będzie oddawał stanu faktycznego. W takiej sytuacji zawsze lepiej zaopatrzyć się w indywidualne liczniki, dzięki którym nie będziemy ryzykować płacenia za nie swoje rachunki. Oczywiście oprócz kwestii finansowych jednym z najważniejszych elementów jest standard, ponieważ to on będzie najistotniejszy z punktu widzenia pracowników oraz klientów. Dobrze więc zwracać uwagę na stan techniczny i udogodnienia zastosowane w budynku, a także...jego estetykę. To, co jeszcze do niedawna traktowane było wyłącznie jako zbędny dodatek, dzisiaj jest absolutną podstawą, ponieważ pozwala budować pozytywny wizerunek firmy jeszcze zanim ktokolwiek przekroczy próg biura. Zwracając uwagę na standard wyposażenia najłatwiej porównywać ze sobą rozmaite oferty, jednak w przypadku najnowocześniejszych inwestycji standard jest zwykle podobny. Podstawowe zasilanie, generatory, systemy wentylacji i klimatyzacji, otwierane okna, dźwiękochłonne sufity, wykładziny to absolutna podstawa w przypadku biurowców klasy A, jednak jak się w praktyce okazuje, nie każda firma potrzebuje aż takich luksusów.

Inwestując w lokale klasy A niezbędne jest liczenie się ze zdecydowanie wyższymi kosztami, jednak w przypadku, kiedy firma nie będzie wykorzystywała potencjału nowoczesnych instalacji, pieniądze będą wydawane w sposób niepotrzebny. Wzbogacający krajobraz miasta wieżowiec jest biurowcem wybudowanym w klasie B+ jednak nie ustępuje w żaden sposób klasie A, zwłaszcza, że odmacza się na tle pozostałych tego typu obiektów atrakcyjną, modernistyczną bryłą, dzięki której biurowiec jest charakterystycznym punktem na mapie miasta. Wysokiej klasy materiały budowlane, przemyślana konstrukcja oraz wszelkie najważniejsze udogodnienia w postaci monitoringu, wind, klimatyzacji, wentylacji, czujników pożaru oraz przestronnych powierzchni biurowych sprawiają, że każdy przedsiębiorca ma możliwość samodzielnego organizowania sobie przestrzeni pracy. Ze względu na to, że obecnie coraz więcej firm nastawionych jest na stały rozwój i z czasem potrzebują większego zaplecza personalnego i technicznego, Biurowiec umożliwia łączenie ze sobą mniejszych biur oraz dowolne ich organizowanie, dzięki czemu przestrzeń jeszcze lepiej dostosowuje się do konkretnego profilu firmy.

Na co więc powinno zwracać się szczególną uwagę podczas wyboru idealnego biura? Na koszty wynikające z najmu i eksploatacji, na łatwość odnalezienia firmy w gąszczu rozmaitych inwestycji, na to czy w pobliżu biurowca znajduje się odpowiednia liczba miejsc parkingowych i czy klienci nie będą mieli problemu z dodarciem do celu, czy pracownicy i klienci będą w obiekcie bezpieczni i czy lokalizacja oraz wygląd biurowca będzie wpływał pozytywnie na prestiż prowadzonej przez siebie działalności.